healthpromotion97

education

healthpromotion97

education

مرکز تکامل کودکان سیرجان

مداخله زودهنگام، به عنوان کلیدی برای به حداقل رساندن اثرات بلندمدت تأخیر تکاملی درنظرگرفته می شود. 

 مقیاس بیلی برای تکامل  کودکان ((bayley scale of infant development

اختلالات تکاملی از شایعترین مشکلات طب کودکان در سراسر دنیا بوده و روند آن رو به افزایش می باشد. تشخیص زودرس اختلالات تکاملی امری ضروری برای سلامت کودک و خانواده محسوب می شود. استفاده از ابزارهای غربالگری به عنوان اقدام خط اول برای جدا نمودن کودکان مشکوک به اختلالات تکاملی ازجمعیت عمومی توصیه می شود؛ اما به منظور تشخیص قطعی موارد مشکوک به اختلالات تکاملی و نیز ارزیابی تکاملی گروههای پرخطر می بایست از ابزارهای دقیق تر و استاندارد شده استفاده نمود. آزمون Bayley III معیارهای تکاملی شیرخواران و نوپایان نمونه ای از این آزمونها می باشد که وضعیت تکامل کودک را ارزیابی نموده و در عمل به عنوان ابزار استاندارد طلایی برای درجه بندی سایر ابزار های ارزیابی تکامل مورد استفاده واقع می شود.

 

  

 Bayley  از جمله معتبرترین تست اختلال تکاملی نام برده شده است. با استفاده از این ابزار و پس از تشخیص قطعی اختلال تکاملی، کودک به مراکز ارجاعی کودکان ارجاع داده شده و مورد مداخله به هنگام قرار میگیرند .این آزمون در محدوده سنی 1 تا 42 ماه، برای تشخیص و پس از آن مداخلات "زودرس" انجام می شود.

اهداف اولیه Bayley-lll

شناسایی کودکان دارای تأخیر رشد و تهیه اطلاعات در زمینه برنامه ریزی برای مداخله می باشد.

 

محتوای آزمون

Bayley-lll، به ارزیابی وضعیت تکامل   کودک  در حیطه های شناختی، ارتباطی) درکی، بیانی(، و حرکتی) ظریف و درشت(می پردازد و در عمل به عنوان ابزار استاندارد طلایی برای درجه بندی سایر ابزار های ارزیابی تکامل مورد استفاده واقع می شود.

کاربردها

Bayley-lll ،  نوعی  ابزار ارزیابی است که برای شناسایی کودکان خردسال دارای تأخیر رشد تکاملی و نیز کمک به فرد درمانگر در زمینه برنامه ریزی مداخلات درمانی مورد استفاده قرارمی گیرد. درمانگر، با اجرای آزمون Bayley III ، می تواند میزان قابل توجهی اطلاعات کمّی و کیفی، جهت مقایسه کودک با هم سالان خود به دست آورد. این آزمون، به عنوان یک ابزار تشخیصی به کاررفته و به عنوان بخشی از یک بسته کامل ارزیابی رشد تکاملی، بسیار مفید می باشد.

مداخله زودهنگام، به عنوان کلیدی برای به حداقل رساندن اثرات بلندمدت

تأخیر تکاملی درنظرگرفته می شود.

 

مرکز جامع تکامل کودکان سیرجان

کلینیک تخصصی سلامت- زیدآبادی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.